Zo herken je werkstress bij werknemers op afstand. Nu we veel thuiswerken een belangrijk thema voor HR. Tijdelijk een gezonde spanning zorgt voor nog beter presteren of helpt een moeilijke klus te klaren. Maar als stress te lang aanhoudt en de werknemer het gevoel heeft onvoldoende invloed te hebben op stressverlaging, gaat het ten koste van zijn gezondheid en werkprestaties.
Zo herken je verschijnselen van aanhoudende stress bij werknemers
Het kan natuurlijk zo zijn dat werknemers al een hele tijd werkstress voelen. Zo houdt de coronacrisis aan en is het thuiswerken voor velen onveranderd.
- Snelle irritatie, weinig prikkels verdragen (zoals veel drukte of geluid).
- Negatief over zichzelf denken en praten, weinig zelfvertrouwen uitstralen in eigen kunnen.
- Vergeetachtigheid: snel de ‘gewone dingen’ vergeten.
- Verminderde concentratie, lang over het werk doen, deadlines niet meer halen.
- Starre, minder flexibele opstelling, als zich veranderingen voordoen.
- Steeds langer op het werk blijven, omdat het niet af is.
- Terugtrekkend gedrag, minder aanwezig en/of inactief zijn in (online)meetings.
- Opgejaagd, geen tijd meer nemen om aandacht te hebben voor het verhaal van een ander.
- Gezondheidsklachten (hoofdpijn, maag-/darmklachten, rugklachten, etc.), een vermoeide blik en een futloze uitstraling.
- De neiging om steeds meer zelf te doen en weinig over te laten aan anderen.
Maar let op!
Vooral als een werknemer een verandering in gedrag vertoont die neigt naar de bovengenoemde verschijnselen, moet je alert zijn. Er zijn ook werknemers die een aantal van bovengenoemde gedragingen ‘van nature’ hebben en dan hoeft dat niets te zeggen over werkstress. Geef de handvatten ook mee aan managers die vermoedens hebben of werkstress niet gauw genoeg signaleren.
In XpertHR vind je allerlei praktijkvragen en antwoorden over het coronavirus. Zo vind je speciale themapagina’s over thuiswerken, corona en de NOW. Omdat alles in XpertHR up-to-date én juridisch gecheckt is ben je altijd verzekerd van het juiste antwoord. Nieuwsgierig geworden? Lees hier meer over XpertHR.
Praktische tips om stressgevoelens bij werknemers te verlagen
Hoe verlaag je stressgevoelens bij de werknemers die hieronder lijden? Dit kan ook zeker op afstand, voor de thuiswerkers onder je medewerkers.
- Help de werknemer keuzes te maken in zijn prioriteiten: ‘Dit en dat staat hoog op het lijstje, maar dit en dat heeft op dit moment geen urgentie’.
- Zoek samen met de werknemer wie hem kan ondersteunen in het uitvoeren van zijn taken. Laat die werknemers onlinesessies met elkaar inplannen om dit te realiseren.
- Nodig hem uit om dingen over te laten aan anderen en niet alles zelf te doen.
- Leg de lat niet te hoog en bespreek samen haalbare resultaten. Vier de successen als die resultaten behaald zijn (creëer quick wins, dus snelle succeservaringen).
- Faciliteer een georganiseerde (thuis)werkplek. Als werkgever ben je verantwoordelijk voor een arboproofthuiswerkplek.
- Ontmoedig multitasken; niemand kan het en het werk duurt er alleen maar langer door. Geef tips als: beantwoord geen mails tijdens meetings.
- Laat de werknemer per dag een ‘doe-lijstje’ opstellen dat ruim haalbaar is en organiseer een moment van waardering/beloning als het ‘lijstje’ die dag afgewerkt is.
- Geef de tip om de tijd die de werknemer kwijt is aan e-mails in te kaderen tot een bepaalde tijdsduur en een bepaald tijdstip op de dag.
- Stimuleer het tijdig en regelmatig nemen van pauzes.
- Kijk of (online)meetings effectiever kunnen. Het aantal onlinesessies loopt vaak nogal op nu veel mensen thuiswerken.
Foto: ANP/Remko de Waal
XpertHR: jouw kennispartner in HR-vraagstukken
Altijd snel en betrouwbaar antwoord op al je HR-vragen? Met XpertHR optimaliseer je jouw werkproces met kennisdocumenten, praktische tools, praktijkcases, checklists, voorbeelddocumenten en meer. Met alle informatie op één plek ben je altijd up-to-date. Benieuwd wat XpertHR voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag gratis en vrijblijvend een demo aan.