• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
  • Nederlands
    • United States
    • United Kingdom

Vragen? Neem contact met ons op 020 – 515 95 15

XpertHRXpertHR

de HR-kennispartner

  • Thema’s
    • Uitgelicht
      • Corona & HR
      • Duurzame inzetbaarheid
      • Arbo
    • HR Strategie
      • Personeelsbeleid
      • Personeelshandboek
      • HR-strategie
      • Werving en selectie
      • Flexibele werknemers
    • In dienst zijn
      • Arbeidsvoorwaarden
      • Verzuim
      • Beoordelen
      • Vakantie en verlof
    • Uit dienst
      • Ontslag en transitievergoeding
      • Afspiegelen
  • Whitepapers
  • Product
    • Product
      • Productinformatie
      • Extra modules
      • Persberichten
      • Klantcases
    • Andere producten
      • XpertHR Zorg
      • XpertHR Flex
      • XpertHR Checkit
  • Abonnementen
  • Inloggen
  • Offerte
Home » HR-strategie » Helft van de Nederlandse werknemers solliciteert onder werktijd

Helft van de Nederlandse werknemers solliciteert onder werktijd

Werkend Nederland solliciteert actief tijdens kantooruren, en heeft vooral behoefte aan meer uitdaging en meer loon. Een goede employee experience kan organisaties hierbij helpen.

Auteur: Redactie

Solliciteren onder werktijd: Het zoeken van vacatures, motivatiebrieven schrijven en het maken van sollicitatieafspraken. Hier is werkend Nederland actief mee onder werktijd, blijkt uit onderzoek van XpertHR onder 1038 werknemers. De belangrijkste reden om de zoektocht naar een nieuwe baan te starten is de behoefte aan meer uitdaging (64%) en meer verdienen (60%). Maar liefst 14 procent solliciteert omdat de verstandhouding met de leidinggevende slecht is. Ook bevallen collega’s niet altijd (12%) of wordt er gepest op de werkvloer (2%).

Een nieuwe baan is altijd een optie

Ook wanneer het huidige werk bevalt, geeft meer dan de helft van de respondenten aan altijd open te staan voor een nieuwe baan (54%). Wieneke Brandt, uitgever van XpertHR: “Deze cijfers benadrukken hoe belangrijk het is om te allen tijde het werkgeluk van de medewerker hoog op de agenda te hebben staan. Bij werkgevers die dit serieus nemen zijn medewerkers minder vaak ziek, maken ze minder fouten, en zijn ze productiever.” 

Zo blijkt ook uit internationaal onderzoek van computergigant IBM naar employee experience het volgende:

  • Medewerkers die hun werkbeleving een hoog cijfer geven, scoren beter op productiviteit en kwaliteit van het werk.
  • Medewerkers die positieve ervaringen hebben op het werk, zijn twee keer zo vaak geneigd om meer te doen dan wat er van hen wordt verwacht.
  • Medewerkers die meer werkgeluk ervaren, hebben 52% minder de intentie om hun organisatie te verlaten.

Jongeren vooral gericht op hoger loon

Ruim één op de vier werknemers die jonger zijn dan dertig wil een nieuwe baan om meer te verdienen. In de leeftijdscategorie van 40 tot 49 jaar ziet 50 procent extra geld als reden om een nieuwe baan te zoeken. Onder de zestigplussers wil 34 procent een nieuwe baan omwille van de financiën.

Vrouwen op zoek naar uitdaging

Uit het onderzoek blijkt verder dat bijna zeventig procent van de vrouwen die een nieuwe baan wil, op zoek is naar meer uitdaging. Mannen zijn wat dat betreft meer tevreden met op het werk: van hen zoekt iets meer dan zestig procent een baan met meer uitdaging.

Inzetten van employee experience

Employee experience staat voor alles wat medewerkers ervaren in het contact met de organisatie. Specialist Heleen Mes: ‘Komen hun ervaringen niet overeen met de verwachtingen, dan is de kans groot dat ze vertrekken of teleurgesteld hun tijd uitzitten.’ Toch blijkt uit recente onderzoeken dat slechts een kwart van de ondervraagden alle talenten zegt te kunnen benutten op het werk. Over de eerste maanden in een nieuwe baan is 29 procent enthousiast. Een op de tien ondervraagden zou de eigen werkgever van harte aanbevelen.

‘Er is dus ruimte voor verbetering’, zegt Heleen Mes met gevoel voor understatement. Ze adviseert om veel met medewerkers in gesprek te gaan over hun werkbeleving en wensen. Zorg voor een wow-effect en check of de actie aanslaat. Luister naar hun wensen en behoeften en help die te vertalen naar acties om het werkplezier te vergroten. Dat kan ook gratis fruit zijn. ‘Je zegt daarmee dat je geeft om de gezondheid van je medewerkers.’

Whitepaper | Dé grote HR-jaarkalender

Dé grote HR-jaarkalender

Met dé grote HR-kalender voor 2021 ben je op de hoogte van alle feestdagen, vakanties en belangrijke dagen voor HR.
 
Op de kalender vind je onder andere:
 
 
    • Alle culturele feestdagen met data 2021
    • De schoolvakanties per regio
    • Andere belangrijke dagen/weken voor HR
 
Tip: print de kalender uit en hang hem op je werkplek zodat je altijd op de hoogte bent.
 
Download gratis

Download whitepapers

15 veelgestelde coronavragen én antwoorden voor HR
Reorganisatie, waar moet HR op letten?
Whitepaper: 6 meest gestelde HR-vragen over disfunctioneren
Stappenplan: in 10 stappen een flexibel feestdagenbeleid
Meer downloads

Actueel

Thema | HR-strategie

Rabobank: ‘HR Analytics kijkt verder dan dashboarding’

Lees verder

Thema | HR-strategie

Pijnlijk politiek debat op de werkvloer is weerspiegeling van ongezonde bedrijfscultuur

Lees verder

Thema | HR-strategie

Is Clubhouse een must voor HR?

Lees verder

Thema | HR-strategie

Alle cao's mét namen op één plek

Lees verder

Thema | HR-strategie

5 redenen waarom HR extra waardering verdient

Lees verder

Thema | HR-strategie

Dit zijn de trends voor HR in 2021

Lees verder

Footer

Postbus 152
1000 AD Amsterdam

Producten

  • XpertHR
  • XpertHR Zorg
  • XpertHR Flex
  • XpertHR Checkit

Over XpertHR

  • Wie zijn wij?
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Serviceformulier

Volg ons:

Op het gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Terms and conditions, Privacybeleid en Cookie verklaring
XpertHR is part of the LexisNexis® Risk Solutions Group portfolio of brands.
Copyright © 2020 LexisNexis Risk Solutions Group. Auteursrecht voorbehouden.