• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
  • Nederlands
    • United States
    • United Kingdom

Vragen? Neem contact met ons op 020 – 515 95 15

XpertHRXpertHR

de HR-kennispartner

  • Thema’s
    • Uitgelicht
      • Corona & HR
      • Duurzame inzetbaarheid
      • Arbo
    • HR Strategie
      • Personeelsbeleid
      • Personeelshandboek
      • HR-strategie
      • Werving en selectie
      • Flexibele werknemers
    • In dienst zijn
      • Arbeidsvoorwaarden
      • Verzuim
      • Beoordelen
      • Vakantie en verlof
    • Uit dienst
      • Ontslag en transitievergoeding
      • Afspiegelen
  • Whitepapers
  • Over XpertHR
    • Over XpertHR
      • Productinformatie
      • Extra opties
      • Persberichten
      • Klantcases
    • Overige producten
      • XpertHR Zorg
      • XpertHR Flex
      • XpertHR Checkit
  • Abonnementen
  • Contact
  • Inloggen
  • Offerte
Home » Corona & HR » Winkel sluiten door de lockdown? Hier moet je aan denken

Winkel sluiten door de lockdown? Hier moet je aan denken

De detailhandel moet sluiten tot en met 19 januari 2021. Winkels die gericht zijn op eerste levensbehoeften mogen open blijven, zoals supermarkten en apotheken. Moet jij door de nieuwe lockdown je winkel sluiten? Let dan op deze aandachtspunten.

Auteur: Edith van Schie

De Rijksoverheid heeft een lijst gepubliceerd met uitgezonderde detailhandel tijdens de lockdown. Het gaat om:

  • Locaties voor zakelijke en financiële dienstverlening;
  • Levensmiddelenwinkels;
  • Warenmarkten voor levensmiddelen;
  • Apotheken en drogisterijen;
  • Dierenspeciaalzaken;
  • Audiciens en opticiens;
  • Tankstations;
  • Winkels voor zorg- en welzijnshulpmiddelen;
  • Locaties voor reparatie en onderhoud van consumentenartikelen en (motor)voertuigen;
  • Wasserijen en stomerijen;
  • De afhaalfunctie bij doe-het-zelf-zaken (afhalen van bestelling); 
  • Winkels buiten voor kerstbomen en bloemenverkoop; 
  • Groothandels (business to business); 
  • Servicepunten voor het ontvangen en verzenden van brieven en postpakketten.

Loondoorbetaling en NOW

Als je je winkel moet sluiten en het winkelpersoneel naar huis moet sturen, dan hebben en houden de werknemers aanspraak op hun loon over de uren die zij normaal gesproken gewerkt zouden hebben als de winkel niet gesloten was. Als je werkzaamheden voorhanden hebt, bijvoorbeeld werkzaamheden die met online-verkoop te maken heeft of misschien het opruimen, schoonmaken en decoreren van de winkel, dan mag je van je werknemer verlangen dat zij die werkzaamheden verrichten. 

Bedenk of je NOW wilt aanvragen. Het UWV-loket om een aanvraag in te dienen voor de derde periode van de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) gaat dinsdag 15 december 2020 om 9.00 uur weer open. Werkgevers komen in aanmerking voor een tegemoetkoming in de loonkosten voor de maanden oktober tot en met december als ze minimaal 20 procent omzetverlies hebben over een periode van drie maanden. Werkgevers die geen aanvraag hebben ingediend voor de tweede periode NOW kunnen zelf kiezen over welke periode het omzetverlies moet worden berekend: oktober-december, november-januari of december-februari. Zij kunnen in die keuze dus (enigszins) rekening houden met de nu aangekondigde maatregelen. Voor werkgevers die wel gebruik hebben gemaakt van de vorige periode NOW geldt dat de drie maanden waarover zij het omzetverlies opgeven, moeten aansluiten op de periode die ze de vorige keer hebben opgegeven.

Afzeggen oproepkrachten

Voor oproepkrachten geldt dat het loon betaald moet worden over de uren waarvoor de oproepkracht reeds is opgeroepen. Maar de werkgever mag oproepen uiterlijk vier dagen van te voren nog afzeggen. Let op dat het afzeggen van een oproep moet wel schriftelijk of elektronisch moet gebeuren, anders geldt de afzegging niet.

De werkdag zelf telt niet mee. Dus als de oproepkracht voor vrijdag is opgeroepen, dan moet hij uiterlijk op de maandag ervoor worden afgezegd. Meest veilig is het om 96 uur aan te houden.

XpertHR Flex: met dit product heb je alles onder controle en kun je het gehele uitzendproces beheersen. Ook heb je altijd de actuele data beschikbaar. Daarnaast vind je in XpertHR Flex praktische en vakinhoudelijke informatie zoals kennisdocumenten, jurisprudentie, praktijkvragen en (voorbeeld)documenten. Benieuwd?

Webwinkel (alternatief)

Bij de sluiting van winkels hoeft het niet zo te zijn dat er helemaal geen werk meer voorhanden is. Misschien heb je ook een webwinkel? Die zal nu juist drukker zijn dan ooit. Extra handjes zijn wellicht welkom? Je kan en mag van de winkelmedewerkers vragen om in de webwinkel bij te springen.  

Werknemers naar huis – maak afspraken

Inventariseer voordat je alle winkelmedewerkers naar huis stuurt, goed welke werkzaamheden nog wel voorhanden zijn. Wordt nog nieuwe voorraad geleverd in de aankomende dagen die moet worden uitgepakt? Misschien kan je de gelegenheid te baat nemen om het magazijn eens goed op te ruimen of om de winkel her in te richten? Als je zo één-twee-drie geen klusjes kunt verzinnen, houd dan een slag om de arm als je het personeel laat weten dat ze voorlopig niet hoeven te komen werken. Er kunnen zich altijd klussen of mogelijkheden voordoen het is goed om de medewerkers daar op voor te bereiden. 

De winkels moeten minstens vijf weken hun deuren gesloten houden. Dat is een lange periode. Spreek met de medewerkers af dat je op regelmatige basis contact met ze zult onderhouden. Plan online teammeetings of spreek af dat je een aantal keren per week de ‘koffie-roulette’ speelt (waarbij twee teamleden aan elkaar worden gekoppeld om een digitaal kopje koffie met elkaar te drinken, bijvoorbeeld door het trekken van lootjes). Als je daaraan een thema, vraag of stelling verbindt die de teamleden met elkaar moeten bespreken, dan houden de medewerkers ook gevoel bij hun werk en bij de onderneming. En wie weet, misschien komen er verrassend goede ideeën en oplossingen uit dit soort contactmomenten voort.

Werkspreiding om aanraking te voorkomen

Om de werknemers niet met elkaar in aanraking te laten komen zou je kunnen kiezen voor werkspreiding. Je kunt een rooster maken van mensen die verschillende klussen op verschillende tijdstippen oppakken. Het is goed om dat met de werknemers af te spreken voordat je ze naar huis stuurt.

Recht behouden om op te roepen

Als je op dit moment geen klussen kunt bedenken, behoud dan wel het recht voor om de medewerkers op te roepen voor klussen die er in de aankomende tijd zijn. Je mag van de werknemers die je (betaald) naar huis stuurt verlangen dat zij die dingen doen die nog wel gedaan kunnen worden, mits redelijk natuurlijk.

XpertHR: jouw kennispartner in HR-vraagstukken

Altijd snel en betrouwbaar antwoord op al je HR-vragen? Met XpertHR optimaliseer je jouw werkproces met kennisdocumenten, praktische tools, praktijkcases, checklists, voorbeelddocumenten en meer. Met alle informatie op één plek ben je altijd up-to-date. Benieuwd wat XpertHR voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag gratis en vrijblijvend een demo aan.

Vraag een demo aan

(foto ANP)

Whitepaper | 8 coronavragen & dilemma’s beantwoord

8 coronavragen & dilemma’s beantwoord

Recht op loon, quarantaine en thuiswerken. Tijdens het webinar over coronadilemma’s kwamen deze onderwerpen voorbij. Ook zijn er ontzettend veel vragen gesteld, bijvoorbeeld over het testen van medewerkers, het recht om op kantoor te werken of juist de angst om op locatie te werken. Arbeidsrechtadvocaat Maarten van Gelderen beantwoordt in deze gratis whitepaper 8 veelgestelde vragen.
De volgende vragen komen o.a. aan bod:
  • Heeft men ook het recht om op kantoor te werken als ze dit willen?
  • Medewerkers die niet kunnen werken door milde klachten registreren we als zieke. Klopt dat?
  • Wat zijn de gevolgen voor door betaling als een werknemer niet wil werken?
 
Download gratis

Download whitepapers

Dé grote HR-jaarkalender
Wat verandert er voor HR in 2021?
Wet Verbetering Poortwachter
Hoe gaan andere organisaties om met thuiswerken?
Meer downloads

Actueel

Thema | Corona & HR

Meer dan de helft van de werkgevers wil vaccinatieplicht

Lees verder

Thema | Corona & HR

Mag je werknemers verplichten om ander werk te doen in coronatijden?

Lees verder

Thema | Corona & HR

Hoe TU/e nieuwe werknemers welkom heet in coronatijd

Lees verder

Thema | Corona & HR

3 veel gestelde HR-vragen over het coronavaccin

Lees verder

Thema | Corona & HR

Mag ik van mijn winkelmedewerkers vragen om pakketjes te bezorgen?

Lees verder

Thema | Corona & HR

Nieuwe lockdown: overzicht relevante maatregelen voor HR

Lees verder

Footer

Postbus 152
1000 AD Amsterdam

Producten

  • XpertHR
  • XpertHR Zorg
  • XpertHR Flex
  • XpertHR Checkit

Over XpertHR

  • Wie zijn wij?
  • Persberichten

Contact

  • Contact
  • Serviceformulier

Volg ons:

Op het gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Terms and conditions, Privacybeleid en Cookie verklaring
XpertHR is part of the LexisNexis® Risk Solutions Group portfolio of brands.
Copyright © 2020 LexisNexis Risk Solutions Group. Auteursrecht voorbehouden.